Tuesday, June 1, 2010

PBB adakan mesyuarat tergempar

01/06/2010 12:36pm

NEW YORK 1 Jun - Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengadakan satu mesyuarat tergempar semalam selepas pasukan komando Israel menyerang flotila pembebasan yang membawa bantuan kemanusiaan ke Genting Gaza, dengan rakyat Palestin dan negara-negara Arab mengutuk serangan tersebut dan menuntut satu siasatan bebas dilakukan.

Rakyat Palestin dan negara-negara Arab yang disokong beberapa anggota majlis termasuk Turki, turut menggesa Israel menarik balik sekatan terhadap Gaza, segera melepaskan kapal-kapal serta aktivis kemanusiaan terlibat dan membenarkan para aktivis menghantar bekalan bantuan.

Penolong Setiausaha Agung Oscar Fernandez-Taranco dalam taklimatnya kepada badan paling berpengaruh PBB itu berkata, insiden maut pagi semalam boleh dielakkan sekiranya desakan berulang kali yang meminta Israel menarik balik sekatan yang tidak boleh diterima terhadap Gaza, dipatuhi rejim Yahudi tersebut.

Menteri Luar Turki Ahmet Davutoglu, yang negaranya merupakan sekutu lama Israel, menyifatkan serangan itu sebagai tidak ubah seperti ‘perbuatan merompak dan melanun’ di laut lepas dan ‘pembunuhan yang dilakukan sebuah negara’. - AP

Sumber:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0601&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_06.htm

No comments: